söndag 28 februari 2016

Inför Gaudy Night

Jag håller på med Gaudy Night, eller Kamratfesten, som den heter på svenska, av Dorothy L Sayers. Den bästa deckaren i akademisk miljö någonsin har det sagts.

Den kom ut 1935 och är den tredje romanen där deckarförfattarinnan Harriet Vane är med, förutom Lord Peter Wimsey förstås.  

Den utspelar sig i Oxford och jag hittade en sida med bilder från Oxford utifrån Gaudy Night. HÄR är den. Harriet Vane återvänder till sitt gamla college Shrewsbury College för att delta i den årliga Gaudy festen. Här skulle vi väl säga Alumni-fest kanske, en fest för före detta studenter alltså.




                                                                                         




Det här (till höger) är den upplaga som jag läste när jag var sisådär 13-14 år. Det var väl då min anglofila deckarkärlek grundlades....




Jag har varit i Oxford ett par gånger och ska dit igen i maj så det passar extra bra att få lite Oxford- känsla redan nu.

Här (vänster) är Christ Church College som min man tillhörde och där jag bodde då jag var på besök.
Och nedan är en vy över Oxford.






Från UneekDollDesigns på Etsy kan man köpa sig en alldeles egen Dorothy L Sayers. 

                                                                                   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar